04.,,Lśnienie" Stephen King

Tytuł: ,,Lśnienie"
Tytuł oryginału: ,,The Shining"
Autor: Stephen King
Ilość stron: 358
Wydawnictwo: Iskry
Język oryginału: Język angielski
Ocena: 10/10

Stephen King - chyba nie muszę pisać kim jest. To znany na całym świecie mistrz powieści grozy, nazwany przez wielu ,,Królem horroru". Napisał ponad 60 książek, a prawie połowa z nich została zekranizowana, z mniejszym lub większym powodzeniem.

,,Lśnienie" otrzymałam jako prezent gwiazdkowy od rodziców. Naprawdę im za tę książkę ogromnie dziękuję. Słyszałam wiele o tym dziele już wcześniej, ale nie byłam pewna czy ,,Król horroru" przekona mnie do siebie. Okazało się, że nie miałam powodów do zmartwień, bo ,,Lśnienie" spełniło moje wysokie oczekiwania z nawiązką.

Wyobraźcie sobie wielki, monumentalny i bogaty w historię luksusowy hotel, w którym ludzie rodzili się i umierali, w którym zadawano śmiertelne ciosy nawet tym niewinnym, w którym krzyk radości mieszał się z krzykiem bólu, przerażenia i rozpaczy.Wyobraźcie sobie rodzinę uwięzioną w nim zimą i zasypaną śniegiem bez możliwości ucieczki stamtąd do wiosny. Wyobraźcie sobie chłopca, który czuje, widzi i słyszy więcej, a duchy hotelu próbują go stłamsić. Wyobraźcie sobie pogrążającego się w szaleństwie człowieka, który sam już nie wie komu ufać. Jeśli sobie to wszystko wyobraziliście, macie podstawową linię fabuły ,,Lśnienia". Fabuły, która porywa czytelnika w swoje szpony powoli, z rozwagą, a potem próbuje go rozszarpać na strzępy jak lew swoją ofiarę. Akcja nie toczy się bardzo szybko, wręcz przeciwnie rozwija się powoli pozwalając czytelnikowi wsiąknąć w przerażający świat ,,Panoramy". Jak dla mnie jest to zaleta, bo przeczytałam już wiele książek z akcją tocząca się na łeb i szyję i potrzebowałam książki z klimatem.

Bohaterowie są ogromną zaletą ,,Lśnienia". Nie jest ich bardzo dużo, ale każdy ma oryginalny charakter i nie jet pozbawiony wad. Jack Torrance to mężczyzna o trudnej przeszłości. W przeszłości bity i poniżany przez ojca, którego mimo wszystko kochał popadł w alkoholizm i dopiero wypadek sprawił, że udało mu się zerwać z nałogiem. Ma wybuchowy i gwałtowny charakter, czasem zdarzają mu się napady wściekłości. To na niego hotel będzie wywierał najgorszy wpływ, a jego zła strona będzie do końca zwalczać tę dobrą. Danny Torrance to pięcioletni syn Jacka i Wendy. Jest spokojny, inteligentny i dużo poważniejszy od swoich rówieśników. Ma specyficzną zdolność do widzenia i słyszenia rzeczy, których nie widzi nikt inny - Jasność. Wendy Torrance jest żoną Jacka i odważną i troskliwą matką. Hotel i na nią będzie wywierał zły wpływ. Dick Hallorann jest sześćdziesięcioletnim mężczyzną posiadającym taki sam dar jak Danny i pracującym w hotelowej kuchni. To sympatyczny i wesoły człowiek, mimo wielu przykrych przeżyć i kłopotów, które przynosi dar.

Styl pisania Stephen'a Kinga porywa od pierwszych stron. Bogate, ale nie nużące opisy, realistyczne dialogi i klimat horroru budowany za pomocą umiejętnie użytych słów świadczą o naprawdę wysokim poziomie warsztatu autora. Polskie wydanie nie porywa, ale jako że książkę wydano w 1990 roku można wybaczyć takie mankamenty jak trochę mała czcionka czy trochę gorszej jakości papier. Zaletą wydania jest okładka jak dla mnie naprawdę zachęcająca do sięgnięcia po książkę.

Teraz czas na najważniejsze pytanie - czy ,,Lśnienie" jest straszne? Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta. Na pewno nie doświadczymy tam hektolitrów krwi ( oczywiście trochę się jej pojawi ), więc fani gore będą mogli czuć się zawiedzeni. Jeśli jednak wolicie bardziej wysublimowane horrory ,,Lśnienie" ze swoimi znakomicie wykreowanymi duchami hotelu, ogromnymi przestrzeniami i psychozą stopniowo ogarniającą postacie może naprawdę was przerazić. Ja po czytaniu wyjątkowo strasznych rozdziałów bałam się wyjść do toalety wieczorem.

Podsumowując... ,,Lśnienie" to kawał świetnej literatury grozy. Polecam wszystkim, którzy uwielbiają horrory oraz fanom Kinga. Naprawdę warto! A więc: REDRUM i do roboty!

Zdjęcia ze słynnej ekranizacji ,,Lśnienia" Stanley'a Kubricka ( zamierzam ją obejrzeć )










,,Nudzą Jacka takie sprawy, ciągła praca, brak zabawy"
Okładka innego polskiego wydania:



Cytaty:

  • ,,Małe dzieci z niejednym umieją się pogodzić. Obcy im jest wstyd, nie widzą potrzeby ukrywania różnych rzeczy"
  • ,,Łzy uzdrawiające to także te łzy, które parzą i smagają"
  • ,,To nieludzkie miejsce czyni z ludzi potwory"
  • ,,- Żyjemy, aby walczyć jeszcze jeden dzień, proszę pana
- Dzień dzisiejszy na razie się dla nas nie skończył, proszę pani"

  • ,,Góry wybaczają niewiele pomyłek"


Witam wszystkich czytelników! Bardzo mi głupio, że tak Was zaniedbałam, ale koniec semestru uniemożliwiał mi pracę nad recenzjami. Na szczęście mam ferie i teraz Was trochę porozpieszczam :) Dziękuję za tyle wyświetleń i wszystkie komentarze, może nie jest ich za dużo, ale naprawdę jak na tak krótki czas prowadzenia bloga jestem bardzo dumna. 
Taki mały bonus ode mnie ( mój ,,talent plastyczny" )


( związek ze ,,Lśnieniem" troszeczkę )
( to już taka typowa manga )

To już koniec nudnego wywodu mego. 
Pozdrawiam i życzę wszystkim miłego weekendu!

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka